Drie jaar geleden stond ik op een feestje van vrienden. De meeste mensen waren al naar huis en tussen de overgeblevenen ontstond een wedstrijd over wie als laatste naar huis zou gaan. Ik ben enigszins competitief dus ik zou hoe dan ook de deur achter me dichttrekken. Het werd laat, maar uiteindelijk mocht ik mezelf de winnaar noemen.

Voordat ik naar huis ging, ben ik nog even de weddenschap aangegaan om tenminste de aankomende 10 keer op rij als laatste naar huis te gaan. Vraag me niet hoe die weddenschap ontstond, mogelijk iets met alcohol ;-)

Het werd uiteindelijk 12 keer op rij. Bam! Waarom? Geen idee. Viel er iets te winnen? Nope, het was voor de eer. Zou je het nog een keer doen? Onwaarschijnlijk.

Last van FOMO, Nick?’, ‘Zeker niet!‘ Euhm…misschien toch een beetje…

Stiekem hebben we allemaal weleens last van Fear-Of-Missing-Out. We zijn allemaal FOMO-sapiens. De mate waarin we hier last van hebben en hoe dit je leven beïnvloedt, verschilt per persoon.

FOMO is een cognitieve bias; een sociale angst die voortkomt uit het feit dat je niets wilt missen of wilt voorkomen dat andere mensen meer weten of ervaren dan jij. Over het algemeen is het onschuldig, maar niet altijd.

Er is weinig mis met het op de hoogte willen blijven van wat er om je heen of in de wereld gebeurt. Ook is er niets mis met het verbonden willen blijven met anderen en met wat zij beleven. Nieuwsgierigheid is een gezonde eigenschap en zorgt ervoor dat je je breed en sociaal ontwikkelt.

De vraag is echter of je álles moet weten en óveral bij moet zijn. Een ‘ja’ tegen het een, betekent altijd een ‘nee’ tegen iets anders. Dat kan een ‘nee’ zijn tegen betekenisvolle 1-op-1 tijd met een vriend of één van je ouders, of een ‘nee’ tegen tijd voor jezelf.

Stiekem hebben we allemaal weleens last van Fear-Of-Missing-Out. We zijn allemaal FOMO-sapiens.

Niet altijd zijn we ons bewust van FOMO en de invloed die het op ons leven en onze tijd heeft. Hier een paar voorbeelden die je herkent als je weleens FOMO hebt:

  • Je raakt onrustig als iedereen dat ene boek heeft gelezen of die ene film heeft gezien en jij als enige niet.
  • Je zou het moeilijk vinden om je telefoon een halve dag thuis te laten.
  • Je weekenden en je doordeweekse avonden zijn meestal volgepland met sociale activiteiten.
  • Je hebt weleens last van dubbel verlies.
  • Je checkt je telefoon de hele dag door, ook terwijl je met anderen in gesprek bent.
  • Je maakt weddenschappen over wie er als laatste naar huis gaat.
  • Je spendeert dagelijks meer dan een half uur aan het doorspitten van nieuwssites en -apps, het lezen van de krant of het kijken van het journaal.
  • Je bent op vakantie in het buitenland en houdt veel contact met vrienden en familie die in Nederland zijn.
  • Je probeert soms drie verjaardagen in één dag te proppen.

Zit er iets herkenbaars tussen? No worries. Beschrijft de lijst bijzonder nauwkeurig jouw leven? Dan kan het zijn dat je hier hinder van ondervindt op de lange termijn.

Bij een hoge mate van FOMO ben je continu bang om iets te missen en daardoor onrustig en gestresst. Je voelt je voortdurend overdonderd door alle dingen die je zou kunnen doen en je voelt je schuldig als je niet aan alles deelneemt. Je zegt snel ‘ja’ tegen dingen die je achteraf gezien helemaal niet zo belangrijk vindt.

Als je te vaak het gevoel hebt dat je geleefd wordt en dat je te weinig tijd voor jezelf hebt, ervaar je negatieve invloeden van FOMO en ben je minder gelukkig dan je zou kunnen zijn.

Wil je minder FOMO ervaren? Parkeer op een vast moment in de week tijd voor jezelf. Pak ook af en toe wat JOMO mee, Joy-Of-Missing-Out.

JOMO heeft te maken met bewust kiezen voor jezelf, luisteren naar jezelf, jezelf nog beter begrijpen en je leven invullen zoals jij het wilt. Je voelt je vele malen beter wanneer je proactief invulling geeft aan je tijd vanuit je eigen behoeften en je minder laat leiden door je omgeving of door angst om iets te missen.